Mind + Soul

Hoera het is vandaag

Ochtendrituelen kunnen je dag maken of breken. Zelf ben ik me hier de afgelopen tijd steeds bewuster van geworden, een voor jou juiste ochtend routine zorgt ervoor dat je dagelijks op een goede manier aan je dag begint. In dit artikel deel ik wat tips die je wellicht kunt gebruiken om jouw dag op een fijne manier te starten.

Nooit meer snoozen!
Ik weet het, snoozen is heel verleidelijk. Het gevoel van die paar minuten extra slaap lijkt misschien heerlijk maar het verstoord je ritme enorm. Zo’n kort slaapje is niet lang genoeg om echt in slaap te vallen waardoor je steeds weer vermoeider wordt. Sta op zodra je wekker gaat, rek je rustig uit, was je gezicht met koud water en poets je tanden. Zelf merk ik dat ik hierdoor meteen wakker word en geen behoefte meer heb om terug mijn bed in te kruipen.

Ga op tijd naar bed
Bedenk voor jezelf hoeveel slaap je nodig hebt om goed uitgerust wakker te worden, voor de meeste mensen zal dit 7,5 tot 8 uur zijn. Zelf sta ik het liefst rond half 7 op en probeer dan ook iedere dag rond half 11 te gaan slapen. ‘s Ochtends heb ik dan ruim de tijd voor mijn ochtendprogramma en hoef ik echt niet te haasten.

Hydrateren
Drink zodra je opstaat een groot glas water. Je bent namelijk uitgedroogd van het slapen en je lichaam heeft dus weer vocht nodig. Ook helpt het drinken van water bij het activeren van je organen.

Goed ontbijten 
Neem de tijd om goed en gevarieërd te ontbijten, hoe meer je varieërt, hoe beter. Je ontbijt geeft je dag een kickstart en helpt je stofwisseling op gang. Met bijvoorbeeld kwark, fruit, rozijnen, noten en havermout heb je binnen een handomdraai een heerlijk onbijt. Heb je in de ochtend weinig trek? Misschien is het dan een goed idee om wat te experimenteren met smoothies. Van een goed onbijt krijg je energie en zul je je beter kunnen focussen.

Gebruik je avond tevoren
De beste ochtendroutine start de avond tevoren. Zorg ervoor dat je woonruimte opgeruimd is, zodat je de volgende ochtend niet meteen geconfronteerd wordt met dingen die staan te wachten. Bedenk vast wat je de volgende dag aan wilt trekken en leg deze outfit klaar.

Bewegen
Breng je lichaam in beweging door je dag te starten met enkele yoga-oefeningen of stretches. Doe bijvoorbeeld een aantal push-ups of plank oefeningen. Yoga kan ook helpen om je te kalmeren en is heel goed voor je humeur.

Maak een to-do lijstje 
Dit kost een paar minuten van je ochtend maar geeft je de rest van de dag rust. Schrijf voor jezelf op wat je deze dag allemaal wil en moet doen. Meestal kies ik er voor om de minder leuke dingen eerst te doen zodat ik deze zsm af kan strepen!

Neem jij ‘s ochtends de tijd voor jezelf om je dag goed te beginnen?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Trudie de Jong
    1 March 2017 at 06:58

    Mooi!?
    Goodmorning Silvy

  • Leave a Reply