Mind + Soul

Ode aan slaap – Tips voor een goede nachtrust

Slaap hebben we allemaal nodig om te herstellen. En eerlijk is eerlijk, slapen is toch heerlijk 😉 Een goede nachtrust is essentieel als je ontspannen aan je dag wilt beginnen. In dit artikel deel ik wat tips die je misschien kunt gebruiken om je nachtrust te verbeteren.

Slaapritme
Ontwikkel een vast slaapritme door ‘s avonds altijd rond dezelfde tijd te gaan slapen en ‘s ochtends op te staan op een vaste tijd.

Dim de lichten
Licht heeft veel invloed op ons slaap-waakritme. Licht geeft je lichaam singaaltjes dat het dag is en je wakker hoort te zijn en bevordert de aanmaak van waakhormonen. Wanneer het donkerder wordt krijgt je lichaam juist signalen dat het tijd wordt om te gaan slapen en maakt je lichaam melatonine aan, een slaaphormoon. Het is dus slim om minimaal een uur voor het naar bed gaan de lichten te dimmen.

Beeldschermen
Ik denk dat we allemaal wel weten dat het voor je slaapritme het beste is om zeker een uur voor het slapen gaan niet meer op het scherm van je telefoon, tablet of computer te kijken. Het blauwe licht van het beeldscherm zorgt namelijk voor een slechtere slaapcyclus. Nu weet ik heel goed dat dit lastig is, zeker omdat ik ‘savonds vaak nog even een social media check doe of bijvoorbeeld nog een blog typ. Je kunt er dan wél voor kiezen om je beeldscherm oranje te kleuren. Dit kan met apps als F.lux voor je computer, Twilight voor Android en de optie Night shift op de iPhone.

Rustige omgeving
Zorg voor een rustige, opgeruimde en comfortabele slaapomgeving. Slaap in een donkere kamer. Draag in een rumoerige omgeving eventueel oordopjes. Laat zeker geen licht branden op de slaapkamer.

Temperatuur in je slaapkamer
De meeste mensen slapen beter door bij een temperatuur van rond de 18 °C. Zet gewoon lekker het raam open, die verwarming uit en kruip fijn onder de dekens. Ik vind het zelf altijd erg prettig om een warme douche te nemen voor het slapen gaan, het zorgt ervoor dat m’n lichaam opwarmt en deze warmte houd ik dan lekker vast in bed.

Voorkom nachtelijke wandelingen
Zet een flesje water op je nachtkastje. Zelf word ik geregeld met dorst wakker en hierdoor voorkom ik dat ik ‘snachts een bezoekje moet brengen aan de badkamer. Als je uit je bed moet om naar de badkamer te wandelen, ben je namelijk meteen uit je slaperige roes. Drink ook niet te veel, anders moet je alsnog je bed uit 😉

Piekeren
Ben je een piekeraar? Het gebruik van een notitieboekje kan al erg helpen. Zorg dat je voor je gaat slapen een to-do lijstje maakt voor de volgende dag. Schrijf alle gedachtes die je die nacht in bed wakker kunnen houden op. In plaats van proberen dingen te onthouden kun kan je met een gerust hart en een leeg hoofd gaan slapen.

Blijf niet te lang wakker liggen
Als je voelt dat je echt niet in slaap raakt, blijf dan niet piekeren. Sta na een minuut of 20 op en doe iets anders tot je slaperig wordt, lees bijvoorbeeld een stuk in een boek. Ik merk vaak dat ik als ik ‘savonds aan het lezen ben, sneller slaperig word.

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply