Mind + Soul

Rek en strek om je dag te beginnen

Als je weinig beweegt hebben je spieren de neiging korter te worden. Hierdoor wordt de kans op spierpijn of zelfs scheurtjes in je spieren groter. Omdat ik zelf niet sport vind ik het belangrijk om toch met regelmaat rek en strek oefeningen te doen zodat ik niet zo’n houten hark word. Persoonlijk vind ik het ontzettend prettig om deze oefeningen in de ochtend te doen. Zo warm ik mijn spieren op en het maakt me gelijk wakker. De oefeningen hoeven niet veel tijd in beslag te nemen. Hieronder een paar voorbeelden die bijna iedereen heel eenvoudig, in een kort tijdsbestek kan uitvoeren en welke toch veel effect hebben.

Totale ontspanning

Deze houding, ook wel Balasana genoemd is een yoga oefening en goed om je rek en strek ritueel mee te beginnen. De yoga houding helpt je even helemaal tot jezelf te komen en is ook goed voor je ademhaling.

Bovenbenen

Op deze foto zie je dat ik mijn hak richting mijn billen trek. Mijn lichaam houd ik recht, mijn benen parallel naast elkaar en ik duw mijn rechterknie naar achter. Hierdoor stretch ik mijn bovenbeenspieren.

Armspieren

Met deze oefening rek ik mijn bovenarmspieren. Je legt je rechterhand bovenlangs op de schouderbladen. Met je linkerhand druk je op je rechterelleboog, zodat je rechterhand naar beneden wordt gedrukt. Belangrijk bij deze oefening is dat je je rug zoveel mogelijk recht houdt. Druk niet te hard! Na tien seconden wissel je van arm en herhaal je de oefening voor elke arm 3 keer.

Nekspieren

Op bovenstaande foto rek ik de monnikskapspier. Mijn rechterhand leg ik op m’n hoofd terwijl ik mijn linkerschouder neutraal houd, deze trek ik dus niet op. Langzaam beweeg ik dan mijn hoofd naar rechts, tot ik de rek voel en houd dit dan 10 seconden vol. Aan beide zijden voer ik de oefening 3 keer uit.

Deze oefeningen zijn natuurlijk niet alleen goed om je dag mee te beginnen, je kunt ze op meerdere momenten van je dag proberen uit te oefenen. Het is hoe dan ook belangrijk dat je genoeg beweegt, stilzitten is funest. Naast de voorbeelden die ik laat zien in dit artikel zijn er natuurlijk nog héél veel meer rek en strek oefeningen die je gemakkelijk uit kunt voeren. Geregeld zoek ik naar wat nieuwe oefeningen, Google is je beste vriend 😉

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply