Mind + Soul

Vermoeide benen, liever voorkomen dan genezen

Wanneer je werk doet waarbij je veel en langere periodes aaneengesloten moet staan, is het knap vervelend als je steeds last hebt van vermoeide benen. Zeker tijdens de warmere dagen van vorige week merkte ik zelf dat ik hier enorm veel last van had! Aan het einde van de dag had ik steeds een zwaar en vermoeid gevoel in mijn benen waardoor ik ‘savonds niets liever wilde dan chillen op de bank. Volgende keer beter voorkomen dan genezen dacht ik! Ik ging op zoek naar tips en deel deze vandaag met jullie, wellicht kan ook jij ze gebruiken.

1. Benen omhoog!
Leg je benen ‘snachts wat hoger, zodat het bloed makkelijker kan terugstromen naar je hart. Je kunt bijvoorbeeld een extra kussen aan het voeteneinde van het bed om je voeten op te leggen.

2. Smeren en masseren
Ook door je benen te masseren, stimuleer je de bloedcirculatie. Je kunt dit het beste doen met een verkoelende gel. Hierdoor verlicht je niet alleen je benen, maar zorg je er ook op langere termijn voor dat de bloedvaten stevig en elastisch blijven.

3. Benendouche
Door je benen afwisselend met warm en koud water te douchen, wordt je bloedcirculatie gestimuleerd. Start altijd onderaan bij je voeten en ga dan langzaam naar je bovenbenen toe. Wanneer je dit niet gewend bent, kun je dit het beste langzaam opbouwen.

4. Blote voeten
Loop wat vaker op blote voeten! Afgelopen weekend was ik in Zeeland, jeetje niets is fijner dan na een warme dag met je voeten door het zand te slenteren en even het frisse water in te stappen. Op je blote voeten door zand of gras lopen is niet alleen heel fijn, ook dit stimuleert namelijk de bloedcirculatie.

5. Voetengym
Om je benen gezond te houden, kun je enkele keren per dag de volgende oefeningen doen: ga met je volle gewicht op de toppen van je tenen staan, laat dan je hiel zakken en til vervolgens de tenen omhoog. Het beste is om dit een paar keer te herhalen. Wanneer je dit gedaan hebt, ga je zitten en til je beide voeten iets omhoog en draai ze in de richting van de wijzers van de klok. Draai ze vervolgens in de tegenovergestelde richting.

6. Drink voldoende water
Yes, dit is natuurlijk altijd belangrijk. Maargoed water bevat natuurlijk zuurstof, wat essentieel is voor een vlot bloedtransport. 🙂

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply